loading...
بزرگترین سایت دانلود کلیپ Ultra HD
mohamad2015 بازدید : 145 سه شنبه 14 مرداد 1393 نظرات (0)

 

کوروش کبیر ساخته می شود

 

فیلمنامه «کوروش کبیر» کامل با استناد به منابع تاریخی و مشاوره با مورخان را مسعود جعفری جوزانی نگاشته و در مراجع ذیصلاح ثبت شده است. این فیلم به دوران تولد کوروش تا رسیدن به امپراتوری و سرانجام مرگ او می‌پردازد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، علی معلّم تهیه‌ کننده فیلم «کوروش کبیر» با  اعلام این خبر افزود: با اعطای مجوز موافقت اصولی شورای پروانه ساخت سازمان سینمایی در آخرین روزهای سال 92، سرانجام این طرح در سال 93 وارد مرحله جذب سرمایه‌ گذاری پیش‌ تولید خواهد شد.
 
این منتقد سینما گفت: امیدوارم با یاری همه مردم، سرمایه‌ گذاران و نهادهای خصوصی و دولتی و همچنین سازمان‌های سینمایی و هنرمندانی که برای حضور در این طرح اعلام آمادگی کرده‌اند، بتوانیم در دورانی که بیشترین هجوم به سرزمین ایران با ساخت فیلم‌های جعلی درباره  ملت بزرگ ایران و پیشینه تاریخی و معاصر آن می‌ شود، گامی در راستای معرفی ساختار تمدن و قهرمانان تاریخی کشورمان برداریم.

 

کوروش کبیر

وی گفت : این یک طرح کوچک نیست که با یک دوربین ویدئویی بتوانیم آن را بسازیم. باید به طور حتم به شکل رسمی ساخته شود و سپس برای تامین منابع مالی و امکاناتش برنامه ریزی کنیم.

علی معلم افزود: «کوروش» به عنوان  یک شخصیت تاریخی و اسطوره‌ای  در جهان شناخته شده است و ما پله اول را برای آن طی کرده‌ایم.

«کوروش» شخصیت ناشناسی نیست فکر می‌کنم وظیفه نهادهای فرهنگی در کشور این است که چنین شخصیت‌هایی که سبب غرور ملی هستند را بیشتر به بقیه بشناسانیم، ما به غرور ملی نیازمندیم. جوانی که در ایران زندگی می‌کند نیازمند این است که به کشورش درهمه ابعاد افتخار کند فقط مسائل معاصر نیستند ما در پهنه تاریخ حتی درآشپزی هم سابقه قابل افتخاری داریم ولی متاسفانه کسی به آن توجه نمی‌کند.

 «کوروش کبیر» را مسعود جعفری جوزانی کارگردانی خواهد کرد.

 

 


لكس جووي" كارگردان جوان بريتانيائي قصد دارد فيلمي درباره كورش كبير پادشاه امپراتوري ايران و بنيانگذار سلسله هخامنشيان كه قلمرو حكومتش از هند تا آسياي صغير و درياي مديترانه گسترده بود، بسازد.

ساخت اين فيلم از پائيز امسال آغاز مي شود، و فيلمبرداري آن مدت پنج ماه بطول خواهد انجاميد. بودجه اي كه براي ساخت اين فيلم در نظر گرفته شده است چيزي معادل 80 ميليون دلار خواهد بود، كه با اين حساب پرخرج ترين فيلم تاريخ سينماي بريتانيا محسوب مي شود. ولي "جووي" كارگردان 32 ساله فيلم، اعتقاد دارد چنين بودجه اي براي ساخت يك فيلم تاريخي بسيار اندك است.

داستان فيلم به اين صورت آغاز مي شود كه پيشگويان به پادشاهي اطلاع مي دهند كه نوه اش در آينده برعليه او طغيان خواهد كرد و سلطنت او را از بين خواهد برد. به همين دليل پادشاه دستور قتل او را مي دهد. ولي والدين پسر، او را فراري مي دهند. اودر بيابان به چوپاني مشغول مي شود. تا اين كه در جواني عليه پدربزرگش قيام مي كند و پادشاهي او را سرنگون مي كند.

فيملبرداري صحنه هائي كه در آن دكور بكار برده مي شود، در بريتانيا صورت خواهد گرفت و صحنه هايي كه احتياج به فضاي باز دارد در كشور پاكستان فيلمبرداري مي شود.

در ساخت اين پروژه عظيم صدها بازيگر و هزاران سياهي لشگر شركت خواهند داشت. هنوز براي بازي در نقش اولش بازيگري انتخاب نشده است ولي به گفته "جووي" براي اين نقش بازيگر مشهوري نتخاب خواهد شد.
ا

به يقين مي توان گفت درميان شخصيت هاي ايراني پيش از اسلام، پس از زردشت، كورش شناخته ترين ايشان در بين غربي ها مي باشد. بيشتر اطلاعات راجع به اين شخصيت تاريخي كه در ميان غربي ها به بشردوستي و نيكوكاري شهره است، نشات گرفته از دو منبع معتبر يعني كتاب مقدس يهوديان، تورات، و ديگري تاريخ هرودوت است كه در قرن پنجم پيش از ميلاد مسيح نوشته شده است. از او به عنوان اولين كسي كه در تاريخ قوانين حقوق بشر را وضع كرده است نام برده مي شود.


كورش به عنوان اولين پادشاه پارس، بعد از شكست مادها، سلسله هخامنشيان را بنياد نهاد. طبق رواياتي كه در كتاب عهد عتيق آمده است، كوروش به كمك خداوند بابل را فتح و يهوديان آنجا را كه در اسارت هستند آزاد مي كند و به آنها اجازه مي دهد دوباره به بيت المقدس بازگردند.


اين براي نخستين بار است كه درباره يك شخصيت ايراني فيلمي به اين عظمت ساخته مي شود. البته اين گمان مي رود كه با توجه به اعتبار و محبوبيتي كه كورش در نزد يهوديان دارد، شخصيت آسماني و مقدس او بر شخصيت تاريخي او چيره است و شايد همين موضوع عاملي است كه تهيه كنندگان اين فيلم را ترغيب كرده است كه دست به ساخت فيلمي با چنين هزينه هنگفتي بزنند.

در قرآن هم از شخصيتي به نام "ذوالقرنين" نام برده شده است. بعضي از مفسرين اعتقاد براين دارند منظور قرآن از ذوالقرنين اسكندر مقدوني مي باشد. ولي عده اي با تطبيق برخي از آياتي كه درباره ذوالقرنين نازل شده و سرگذشت كورش يقين دارند مقصود خداوند از ذوالقرنين كسي بجز كورش نبوده است. به هر حال از ذوالقرنين در قرآن به عنوان شخصيتي دادگستر و بشردوست ياد شده است.

از سوي ديگر در آمريكا هم مقدمات ساخت فيلمي در باره اسكندر مقدوني، كه سلسله هخامنشيان به دست او نابود شد، آماده شده است. بعد از انصراف اليور استون، مارتين اسورسيزي و ريدلي اسكات، باز لرمن كارگردان مولن روژ ساخت اين فيلم را آغاز كرده است.

اين فيلم در سال 2005 به پايان خواهد رسيد و احتمالا " لئوناردو دي كاپريو" نقش اسكندر را بازي خواهد كرد. او براي ساخت اين فيلم بودجه اي تقريبا دو برابر بودجه فيلم كورش كبير در اختيار دارد.

البته انتظار مي رود كه در ساخت اين فيلم عوامل تماشاگر پسندانه و تا حدودي قهرمان پرورانه اعمال شود. جووي" كارگردان 32 ساله اين فيلم در نظر دارد صحنه هاي نبرد و بزرگ اين فيلم را با نيم نگاهي به فيلم ارباب حلقه ها: دو برج ولورنس عربستان بسازد

 

 

Source BBC.co.uk/persian

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    از چه طریقی وارد سایت شدید؟
    تا چه اندازه از سایت رضایت دارید؟
    کدام بازیکن را بیشتر دوست دارید؟
    بیشتر چه نوع مطلبی را دوست دارید؟
    با کدام آدرس وارد سایت شدید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 597
  • کل نظرات : 96
  • افراد آنلاین : 14
  • تعداد اعضا : 352
  • آی پی امروز : 71
  • آی پی دیروز : 75
  • بازدید امروز : 106
  • باردید دیروز : 148
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 453
  • بازدید ماه : 453
  • بازدید سال : 28,666
  • بازدید کلی : 335,915